Etelä-Pohjanmaan PK -yritysten hallituksissa 22 prosenttia naisia, koko maassa 25 prosenttia

Hallituksen monimuotoisuus parantaa tutkitusti yhtiön toimintakykyä (PwC, 2016) ja meillä on selvästi paljon potentiaalia hyödyntämättä. Yritysten on mahdollista kasvattaa omaa toimintakykyään pohtimalla oman hallituksensa kokoonpanoa. Erityisesti naisilla on reservissä ammattitaitoa ja osaamista yritysten käyttöön tarjottavaksi. Monet yritykset toimivat nopeasti muuttuvassa ympäristössä ja yhtiön hallituksella saattaa olla vaikeuksia pysyä muutosten perässä.

Useassa yrityksessä on havaittu, että monipuolisesti koottu hallitus auttaa yritystä haasteiden keskellä. Hallituksen tehtävä on sparrata ja haastaa yritysjohtoa päätöksissään ja näkemyksissään. Parhaiten hallitus onnistuu tehtävässään, kun se koostuu eri ikäisistä ja eri sukupuolta olevista sekä erilaisen taustan omaavista asiantuntijoista. Kannustan kaikkia naisia valjastamaan omaan osaamisensa yritysten käyttöön, kommentoi Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin hallituksen jäsen, johtava asiantuntija

Annika Puro-Aho

Tiedot perustuvat kauppakamareiden PK-hallitusbarometriin, johon vastasi helmikuussa 1100 yritystä eri puolilta Suomea. PK-hallitusbarometrin muut tulokset ja raportti julkistetaan myöhemmin maaliskuussa 2019. Kauppakamareiden PK-hallitusbarometri toteutetaan kahden vuoden välein.

Lue koko artikkeli: