Hankinta

Hankinta

Hankinnan moniulotteisuus

Hankinta on yritykselle merkittävä toiminto, jota kuitenkin hoidetaan usein niukalla resursoinnilla.
Hankinta ajatellaan usein suppeasti vain tavaran ostamisena tai halvimman hinnan etsintänä, mutta
todellisuudessa se on paljon laajempi ja merkittävämpi kokonaisuus. Hankinta voidaan jakaa
operatiivisiin ja strategisiin alueisiin, sekä suoriin ja epäsuoriin ostoihin.

Strateginen hankintatoimi tarkoittaa sopimusten ja hankintaverkoston hallintaa,
yhteistyökumppaneiden seurantaa ja yhteistyön kehittämistä, sekä uusien toimittajien etsintää.
Erityisesti valmistavissa yrityksissä hankinnalla ja alihankkijoilla on myös merkittävä rooli tuotteen ja valmistettavuuden kehittämisessä. Operatiivinen ostaminen on tavaran tilaamista, toimitusvalvontaa, varastotasojen ja varaston kierron seurantaa, laatutason valvontaa yhteistyössä
yrityksen laatu-henkilöiden kanssa.

Palvelut, kehitysprojektit

– hankintastrategian luonti
– seurantamittariston rakentaminen
– toimittajaverkoston tilan analyysi
– varaston kierron parantaminen
– tietojärjestelmien kehitys (ERP, MES, toimittajaportaali)
– sourcing -projektit, tuotteen tai tuoteryhmän kilpailutus
– ulkoinen hankintapäällikkö -palvelu
– ulkoinen ostaja-palvelu, lisää voimaa operatiiviseen ostoon

Hankinnan merkitys liiketoiminnassa

Hankinnan osuus yrityksen suorista tuotekustannuksista voi olla lähes 90% ja koko liikevaihdosta
suoriin ja epäsuoriin ostoihin voi kulua jopa 80%. Erityisesti valmistavissa yrityksissä, jotka ovat
ulkoistaneet merkittävän osuuden tuotteen valmistusvaiheista, hankinnan rooli yrityksen
kannattavuudelle on kriittinen tekijä. Onnistuessaan se parantaa markkina-asemaa ja tulosta
merkittävästi, epäonnistuessa voi ajaa yrityksen haasteisiin. Merkitys tuotannon tehokkuuteen ja
talouden kassavirtaan on suuri. Se on merkittävä osa riskienhallintaa. 

Toimintaympäristön ja markkinatilanteen muutokset paljastavat hankinnan merkityksen, kuten finanssikriisin ja Korona-pandemian aikana tapahtui. Yrityksen on viisasta rakentaa omaa toimintaansa parhaalla tavalla tukeva hankintatoimi, tai kehittää nykyistä, joka yhdessä yrityksen muiden toimintojen kanssa kykenee skaalautumaan eri toimintaympäristön tilanteisiin turvaten yrityksen kannattavuuden ja kasvun.

Kuulostaako tutulta?

– osapuutteita tuotannossa
– kassavirrassa haasteita
– tilaukset eivät tule sovitusti
– jotain on unohtunut tilata
– saapuneen tavaran laatu vaihtelee
– hinnat nousevat
– tiedon etsintään kuluu aikaa
– uuden tuotteen kehittäminen on hidasta
– pääomat on kiinni varastossa
– rauhaton olo: ostanko oikealla hinnalla ja oikeista kanavista

Tekijät

Muotokuva Annika Puro-Ahosta
Mikko yhteystietokuva scaled
Untitled design 4